PRIJAVA

 

Registrirani uporabniki

Poročanje o gostih in prenočitvah

Pogosta vprašanja

Pogosto zastavljena vprašanja

Za namen novega načina poročanja podatkov o gostih in prenočitvah (iz knjige gostov) bo na spletnem portalu AJPES s 1. 12. 2017 vzpostavljena aplikacija eTurizem. Za poročanje ni potrebna namestitev na osebni računalnik. Aplikacija eGost bo na spletni strani Policije s 1. 3. 2018 prenehala delovati, kar pomeni, da bo od tega dne dalje možno posredovanje podatkov samo prek spletnega portala AJPES.

Način poročanja bo potrebno prilagoditi novi aplikaciji. Poročevalci bodo lahko poročali podatke z neposrednim vnosom v aplikacijo eTurizem (s tipkanjem) ali z uvozom XML datoteke v aplikacijo oziroma z uvozom prek spletnega servisa. Zadnji način, tj. spletni servis praviloma uporabljajo »večji« poročevalci. Informacije namenjene izvajalcem informacijskih rešitev za prilagoditev struktur so na voljo na strani »Za razvijalce programske opreme«.

Za dostop do spletne aplikacije eTurizem je potrebno, da izvajalec nastanitvene dejavnosti:

  1. vpiše nastanitvene obrate, ki jih upravlja, v Register nastanitvenih obratov in
  2. pred prvim poročanjem podatkov pridobi ustrezno pooblastilo zastopnika poslovnega subjekta (izvajalca nastanitvene dejavnosti), za katerega bo oddajal podatke.

Pooblastilo je potrebno urediti v sistemu e-Pooblastil AJPES (glej »Pooblastila«), zahteva se predhodna prijava na spletni portal z uporabniškim imenom in geslom. Za poročanje podatkov o gostih in prenočitvah (iz knjige gostov) bo potrebno zaradi poročanja osebnih podatkov pridobiti posebno pooblastilo za poročanje podatkov eTurizem, kar pomeni, da generalno pooblastilo (za vsa poročanja na AJPES) ne bo zadostovalo.

Izvajalci nastanitvenih obratov podatke o novem gostu posredujejo dnevno - najpozneje v 12 urah po prihodu gosta. Če datum in ura odhoda gosta nista znana ob njegovem prihodu ali se pozneje spremenita, se ti podatki posredujejo najpozneje v 12 urah po odhodu gosta, in sicer tako, da se v spletno aplikacijo (lahko tudi prek XML datoteke oz. spletnega servisa) za tega gosta vnesejo podatki kot nov vnos. Na isti način se popravijo tudi ostali podatki – z novim vnosom.

Gostitelji, ki so zavezani k vpisu nastanitvenih obratov v Register nastanitvenih obratov (RNO), skladno z določbami zakona, ki ureja gostinsko dejavnost, po novem poročajo podatke o gostih in prenočitvah samo prek spletnega portala AJPES, in sicer elektronsko. Fizično poročanje na obrazcih ali na kakšen drugačen način ni možno oz. je nepravilno in v neskladju z zakonodajo.

Gostitelji, ki niso zavezani k vpisu nastanitvenih obratov v RNO, pa poročajo prek elektronskega sistema policije ali na podlagi obrazca za prijavo in odjavo gosta, ki ga odnesejo na pristojno policijsko postajo in ga nato policija vnese v evidenco gostov.

Goste za nov objekt, ki ga vpiše v Register nastanitvenih obratov (RNO), začne gostitelj poročati v sistem eTurizem z dnem vpisa v RNO, v kolikor ima ta dan tudi že goste.

Za že obstoječe nastanitvene objekte pa začne goste poročati s prvim dnem naslednjega meseca po vpisu v RNO (npr. če nastanitveni objekt vpiše v RNO v decembru, začne v sistem eTurizem poročati s 1. 1. 2018 oz. s prvim dnem potem, ko ima v objektu goste). Goste s prihodom v decembru gostitelj poroča v celoti še v sistem eGost policije, goste, ki se bodo nastanili v objektu po 1. 1. 2018 pa poroča po novem – v sistem eTurizem AJPES.

Za upravljanje z uporabniškimi pravicami poročevalcev se v aplikaciji eTurizem pred prvim poročanjem zahteva kvalificirano digitalno potrdilo (KDP), ki je praviloma nameščeno na osebnem računalniku. Po dodelitvi pravic oz. poročevalcev se nato za samo oddajo podatkov KDP ne zahteva. S tem je omogočena oddaja podatkov tudi prek mobilnih naprav (telefonov, tabličnih računalnikov).

Sistem eTurizem AJPES omogoča poleg neposrednega vnosa podatkov v spletno aplikacijo na portalu AJPES tudi neposredno integracijo informacijskih rešitev gostiteljev z namenskim spletnim servisom AJPES. Spletni servis omogoča prevzem podatkov neposredno iz informacijskih sistemov poročevalcev v obliki SOAP sporočil in XML struktur podatkov. Več informacij za prilagoditev struktur je na voljo na strani »Za razvijalce programske opreme«.

Večji gostitelji so npr. hoteli, ki imajo svoje recepcijske programe s knjigo gostov in bodo po novem iz teh programov pošiljali podatke preko spletnega servisa AJPES (potrebna je prilagoditev obstoječe programske opreme zahtevam, ki jih ima AJPES objavljene na zgoraj navedeni povezavi).

Poročevalec podatke o posameznem gostu v aplikaciji eTurizem odda s klikom na gumb »Oddaj« (za potrebe policije, SURS in občin). Posebnega potrdila o oddaji ne prejme, lahko pa vse prijavljene goste preveri v sami aplikaciji preko posebnega iskalnika po različnih kriterijih. Aplikacija omogoča:

  • tiskanje zapisov, ki jih poročevalec dobi kot rezultat iskanja, za namen vodenja »papirne« knjige gostov, in
  • izvoz zapisov prek gumba »HTML tabela« za namen shranjevanja podatkov v datoteke na osebnem računalniku poročevalca.

Gostitelji oz. poročevalci lahko do oddanih podatkov dostopajo v aplikaciji eTurizem, vendar ne neomejeno dolgo, zaradi brisanja podatkov iz evidenc kot to zahteva veljavna zakonodaja. Poročanje v aplikacijo eTurizem ne pomeni elektronskega vodenja knjige gostov prek sistema AJPES. Za namen vodenja »papirne« oz. elektronske knjige gostov, na osnovi podatkov vnesenih v aplikacijo AJPES, mora poročevalec:

  • sprotno (dnevno) izvajati tiskanje oddanih podatkov oz.
  • sprotno (dnevno) izvajati izvoz podatkov v svoje datoteke.

Če je ura odhoda v naprej znana, jo gostitelj vpiše. V kolikor pa ura odhoda ni vnaprej znana, naj jo gostitelj vpiše ob dejanskem odhodu oziroma vpiše približno uro, ki jo naknadno popravi s točno uro odhoda. V kolikor receptor gosta ne vidi oditi oziroma se to pogosto dogaja, policija predlaga, da si gostitelji postavijo sistem, da bodo lahko za gosta vedeli, kdaj je odšel (vsaj približno kdaj).

Planinski domovi po novem ne bodo več izjeme in se bodo morali vpisati v Register nastanitvenih obratov, kar pomeni, da bodo poročali dnevno – goste je potrebno vpisati najkasneje v 12-ih urah po prihodu in odjaviti v 12-ih urah po odhodu; prav tako so dolžni poročati mesečno za statistične namene. Izjeme so le planinske koče brez stalne internetne povezave, ki bodo podatke poročale prek elektronskega sistema policije ali na podlagi obrazca za prijavo oziroma odjavo gosta, ki ga pristojna policijska postaja vnese v evidenco gostov. Zaradi oddaljenosti od policijske postaje lahko policija določi daljši rok za prijavo ali odjavo gosta (največ tri dni).

Gostitelji, poročevalci v sistem eTurizem, s strani AJPES ne bodo prejeli obračunanega zneska turistične takse po posameznih nastanitvenih obratih za namen nakazila občini. AJPES bo podatke za namen obračuna in plačila turistične takse (brez preračunov) zagotavljal občinam. Gostitelji si bodo morali znesek turistične takse za nakazilo občini preračunavati sami.

Aplikacija eTurizem ima privzete nastavitve v polju »Razlog oprostitve ali delnega plačila turistične takse« glede na starost gosta ob prijavi. Nastavitve so prilagojene tudi v primeru, da je nastanitveni obrat kategoriziran kot kamp.

V drugem odstavku 27. člena Zakona o spodbujanju razvoja turizma je določeno, da turistično takso v višini 50% plačujejo:

  • osebe od 7. do 18. leta starosti,
  • turisti, člani mednarodnih mladinskih organizacij, ki prenočujejo v mladinskih prenočiščih, ki so vključena v mednarodno mrežo mladinskih prenočišč IYHF, 
  • turisti v kampih.

Navedena določba daje za naštete kategorije gostov pravno podlago za oprostitev plačila turistične takse v višini 50%, ne pa tudi za dodatno zniževanje polovične oprostitve. Za osebe od 7. do 18. leta se turistična taksa v kampih pravilno obračuna v višini 50%.

Pravilnik o minimalnih tehničnih pogojih in o obsegu storitev za opravljanje gostinske dejavnosti (Uradni list RS, št. 35/17) postajališča opredeljuje kot podvrsto kampa, zato glede plačila turistične takse zanje velja enaka ureditev kot za kampe.

Pomožna ležišča so ležišča, ki jih turisti praviloma uporabljajo za popoldanski počitek, v sezoni pa se z njimi dopolnjujejo zmogljivosti in se v glavnem namestijo na željo turista: raztegljivi kavči, fotelji, otroške postelje. Pomožna ležišča se v mesečnem statističnem poročanju evidentirajo za potrebe Statističnega urada Republike Slovenije.

Termina »stalna« in »pomožna« ležišča sta uveljavljena in poznana med poročevalci, saj se že dalj časa uporabljata v statistični terminologiji na področju turizma. Statistični urad Republike Slovenije ju uporablja v svoji raziskavi o prihodih in prenočitvah turistov, zato spreminjanje terminologije ni smiselno.

Stalna ležišča so tista, ki so redno pripravljena za oddajanje turistom. Sem sodijo tudi skupna ležišča v planinskih domovih in kočah. Pomožna ležišča pa so ležišča, ki jih turisti praviloma uporabljajo za popoldanski počitek, v sezoni pa se z njimi dopolnjujejo zmogljivosti in se v glavnem namestijo na željo turista (raztegljivi kavči, fotelji, otroške postelje).

Nedeljiva nastanitvena enota predstavlja nedeljivo najemno celoto (gostitelji jo oddajajo v celoti). Kot enota se šteje: soba, apartma, bungalov, hiša, prostor oz. parcela za kampiranje, privez za plovila.

Primeri identifikacije nedeljive nastanitvene enote:

  • Pri oddaji celotne hiše (planinskega doma, koče ali celotnega bungalova) skupini turistov, je nedeljiva nastanitvena enota hiša (planinski dom, koča, bungalov), in ne posamezne sobe v opazovanem obratu. Če pa je hiša, planinski dom ali koča razdeljena v posamezne sobe, pa je nedeljiva nastanitvena enota ena soba.
  • Pri oddaji apartmaja je nedeljiva nastanitvena enota apartma in ne posamezne sobe v apartmaju.
  • Pri oddaji sobe je nedeljiva nastanitvena enota soba.

Primeri izračuna števila prodanih nedeljivih nastanitvenih enot:

  • če turist v dvoposteljni sobi petkrat prenoči, pomeni to 5 prodanih enot v mesecu;
  • če tričlanska družina v več posteljni sobi štirikrat prenoči, so to 4 prodane enote;
  • če je ena soba (ne glede na št. ležišč) prodana 14 dni v mesecu, je to 14 prodanih enot v mesecu;
  • če so prodane 3 sobe 14 dni v mesecu, je to 42 prodanih enot v mesecu.

Ne upoštevajo se:

  • enote, ki se uporabljajo za nastanitev zaposlenih v objektu;
  • enote, ki se uporabljajo za stalno bivanje (bivanje, ki traja dlje kot eno leto);
  • enote, v katerih so nastanjeni (sezonski) delavci.

Nedeljivo nastanitveno enoto v kampu predstavlja prostor oz. parcela za kampiranje. Če nekdo kampira na eni parceli in tam 5 krat prenoči, pomeni to 5 prodanih nedeljivih nastanitvenih enot.

V primeru neparceliranih kampov velja, da se vsak postavljen šotor, kamp prikolica, avtodom, ipd. smatra kot samostojna parcela. Iz tega sledi, da 5 nočitev v postavljenem šotoru (ali kamp prikolici, avtodomu, ipd.) na neparceliranem mestu pomeni 5 prodanih nedeljivih nastanitvenih enot.

Pomožnih ležišč v kampih ni. To pomeni, da je podatek na polju število pomožnih ležišč enak 0.




OBVESTILO O UPORABI PIŠKOTKOV
Spletni portal uporablja piškotke za izboljšanje delovanja spletnih storitev. Ali se strinjate, da na vaš računalnik naložimo piškotke za ta namen?